film_1
film_2
film_3
film_4
film_5
Aktualizováno: 29. 4. 2024 
 
 




TOPlist  

DE  EN  PL

Stavba 4. kolejiště - stavba koncové stanice na vedlejší trati



  Jak jsem již zmiňoval při popisu stavby vedlejší trati, koncová stanice bude oproti původnímu námětu změněna. Umístění v rohovém segmentu mi nevyhovuje, stanice by byla příliš stísněná. Rozhodl jsem se ji umístit do velkého segmentu 2,5 x 0,4 m do patra nad skrytou odstavnou stanici. Podle námětu zůstávají 4 staniční koleje, ale zaústění kolejí v obou zhlavích bude trochu jiné, zejména se týká manipulační koleje umístěné nejblíže staniční budově, která bude mít lepší dopravní obslužnost na vjezdovém zhlaví. Dále pak vlečková kolej bude zaústěna do druhého zhlaví. Celá stanice bude delší a umístěna v mírném oblouku.

  Pro vlastní návrh rozložení kolejí jsem si zhotovil papírovou šablonu o velikosti segmentu 2,5 x 0,4 m a na ní nejdříve dvěma spojenými kolejnicovými pruty vyznačil trasování hlavní staniční koleje. Podle této koleje jsem doplnil trasy ostatních staničních kolejí s osovým rozestupem 43mm. Na zhlaví plánuji použití většinou jednoduchých výhybek EW1, pouze na vjezdu do stanice je první výhybka levá EW2 a za ní křižovatková výhybka DKW. Výsledek připravené šablony jsem ještě prakticky přezkoušel položením kolejových prvků na příslušné pozice na šabloně přímo na segmentu kolejiště. Přes styky se sousedními segmenty kolejiště tak bude přecházet minimum kolejí, vlevo jen traťová kolej směřující po spádu do hlavní stanice, vpravo traťová kolej končící zarážkou a jedna vlečková kolej.

  Vlastní konstrukce stanice je provedena stejným způsobem jako již hotová část kolejiště. Základová deska segmentu 2,5 x 0,4 m je z extrudovaného polystyrenu JACKODUR tl. 20 mm a stejně tak staniční pláň, která je na ni přilepena. Vzhledem k celkové délce segmentu 2,5 m bylo nutné šikovně spojit více desek extrudovaného polystyrenu, které se dělají v přibližných rozměrech 1,25 x 0,6 m. Tím je připraven základ stanice. mezera uprostřed je spoj desek, který musí být zespodu zacelen a zesílen. Otvory, které jsou viditelné v okolí výhybek na obou zhlavích, jsou připraveny pro umístění podpovrchových elektromotorických přestavníků Tillig (kat. číslo 86110).

  Původní papírovou šablonu jsem ostřihl, aby mi zbylo jen vlastní rozložení kolejí. Trasování kolejí a zejména budoucího štěrkového lože bylo nutné přenést na staniční pláň. Špendlíkem jsem propichoval šablonu v uzlových bodech a poté lihovým fixem takto přenesenou trasu obtáhl. Základní štěrkové lože je opět z korkových pásů tl. 2 mm a výsledek je viditelný zde.

  Pokládka kolejiva začíná položením levého zhlaví, na které postupně navazují traťová kolej, odstavná kolej a staniční koleje. U těch jsou vytvořeny izolované úseky na obou stranách stejně jako při pokládce kolejiva u obou stanic na hlavní trati. Při práci je nutné neustále kontrolovat osovou vzdálenost sousedních kolejí a přeměřovat připravené kolejnicové pruty, aby se všechny koleje správně sešly při sestavování pravého zhlaví.

  Dále bylo nutné zvládnout časově náročné štěrkování kolejí. Ve stanici je navíc zaštěrkován prostor mezi staničními kolejemi, ovšem vyjma prostoru, kde budou situována nástupiště. V této fázi jsem lepenkou tl. 0,5 mm shora překryl zmiňované otvory pro přestavníky na obou zhlavích. Pro sypaná nástupiště jsem použil od firmy Auhagen hrany nástupišť výšky 6mm (kat. číslo 43588), které jsem dorovnal na správnou výšku vůči temenu kolejnice (TK) podložením ještě jednoho korkového pásu tl. 2 mm v prostoru mezi kolejemi. Kromě normy NEM 102 - průjezdný průřez jsem raději kontroloval sjízdnost pomocí poštovního vozu typu Y. Tento poštovní vůz má mimořádně nízko umístěné schůdky a z dřívější doby pamatuji na situace, kdy tyto schůdky zejména v oblouku přehazovaly přestavníky výhybek BTTB. Hotová násupiště stačí jen vysypat jemným štěrkem světlešedého odstínu.

  Poslední prací na koncové stanici byla úprava otvorů pro elektromotorické přestavníky na levém i pravém zhlaví. Vlastní přestavníky nelze do extrudovaného polystyrenu mechanicky připevňovat šroubením. Otvory jsou proto zpevněny vlepením vložky z kartonu tl. 0,5 mm. Do takto zesíleného otvoru přestavník připevním tavným lepením. Rozmístění přestavníků je nutné dobře naplánovat, protože zvláště při větším shluku výhybek na zhlaví se může krajně nedostávat prostoru pro jejich umístění přímo pod jazyky výhybek. V tomto stavu jsem před letním obdobím přerušil další modelářské práce na této části kolejiště.



Další informační zdroje:

Tillig  hlavní výrobce kolejiva a doplňků, které byly v této fázi stavby použity

Auhagen  tradiční výrobce stavebních doplňků a štěrků, které byly v této fázi stavby použity

MOROP  evropská federace modelářů, sekce norem


foto07_01.jpg
foto07_01
foto07_02.jpg
foto07_02
foto07_03.jpg
foto07_03
foto07_04.jpg
foto07_04
foto07_05.jpg
foto07_05
foto07_06.jpg
foto07_06
foto07_07.jpg
foto07_07
foto07_08.jpg
foto07_08
foto07_09.jpg
foto07_09
foto07_10.jpg
foto07_10
foto07_11.jpg
foto07_11
foto07_12.jpg
foto07_12
foto07_13.jpg
foto07_13
foto07_14.jpg
foto07_14
foto07_15.jpg
foto07_15
foto07_16.jpg
foto07_16
foto07_17.jpg
foto07_17
foto07_18.jpg
foto07_18
foto07_19.jpg
foto07_19
foto07_20.jpg
foto07_20
foto07_21.jpg
foto07_21
foto07_22.jpg
foto07_22
foto07_23.jpg
foto07_23
foto07_24.jpg
foto07_24
foto07_25.jpg
foto07_25
foto07_26.jpg
foto07_26
foto07_27.jpg
foto07_27
foto07_28.jpg
foto07_28
foto07_29.jpg
foto07_29



panorama_01.jpg
panorama_01.jpg
panorama_02.jpg
panorama_02.jpg
panorama_03.jpg
panorama_03.jpg
panorama_04.jpg
panorama_04.jpg
panorama_05.jpg
panorama_05.jpg
panorama_06.jpg
panorama_06.jpg
panorama_07.jpg
panorama_07.jpg
panorama_08.jpg
panorama_08.jpg
panorama_09.jpg
panorama_09.jpg
panorama_10.jpg
panorama_10.jpg
panorama_11.jpg
panorama_11.jpg

WebArchiv WebArchiv


WebArchiv - archiv českého webu

Licence Licence


Licence Creative Commons

Licence Kontakt


@vlacky.com

Info Info

  • Aktualizováno: 20.10.2008
  • Celkem přečteno: 257489x
  • Naposledy: dnes v 06:14

Datové zdroje Datové zdroje


Datový zdroj YouTube
Datový zdroj PeerTube

Ikona webu Ikona webu


ikona webu

Kooperace Kooperace


partnerský web www.TTkatalog.cz partnerský web www.MaleModely.cz

Reportáž Poslední navštívené reportáže