film_1
film_2
film_3
film_4
film_5
Aktualizováno: 18. 5. 2024 
 
 




TOPlist  

DE  EN  PL

Stavba 4. kolejiště - testovací jízdy na hlavní dvojkolejné trati



  Hlavní dvojkolejná trať je již plné průjezdná po obou kolejích, proto nastal čas podrobit stávající vozový park důkladným testovacím jízdám. Zatím je každá traťová kolej napájena z vlastního regulátoru FZ1 a je tak umožněno provozovat dvě soupravy nezávisle na sobě. Na trati se postupně objevovaly vozy a lokomotivy různého stáří a různých výrobců s těmito výsledky:

  - nejstarší nákladní vozy Zeuke a později BTTB mají plastová kola a čepové uložení náprav. Jsou to jediné neupravené vozy, u nichž již není možné vyměnit nápravy za novější s kovovými koly. Ukázka takového vlaku je zde. Kromě značného jízdního odporu, který je způsoben čepovým uložením náprav, vozy po nabalení prachu na plastová kola nepříjemně poskakují. Navíc díky výrobním tolerancím a nesprávnému profilu kol měly vozy tendenci poskakovat na srdcovkách výhybek nebo jejich kola kvůli nedodržení rozchodu byla svírána přídržnicemi. Tyto vozy patří jen do vitríny jako sběratelské, ale na poježdění je raději nepoužívám. Téměř všechny vozy mají spřáhla BTTB/Tillig uchycená strunkou.

  - novější vozy BTTB mají nápravy s hrotovým uložením. Postupně jsem všechny nápravy s plastovými koly vyměnil za novější s koly kovovými. Tato výměna má pro jízdní vlastnosti blahodárný vliv a sníží se tím i těžiště vozu. Díky nízkým jizdím odporům lze provozovat i relativně dlouhé soupravy bez nebezpečí převrhnutí dovnitř oblouku. Výtku mám k nevhodnosti použití takových vozů např. pro výstavní účely. Plastové misky pro hroty náprav příliš dlouhý provoz nevydrží, hroty náprav se začnou nabalovat prachem z vybroušeného plastu a ten jako abrasivo jen dále zvýší opotřebení. Navíc platí, čím těžší vůz, tím rychleji dochází k opotřebení plastové misky. Další nepříjemností u rychlíkových vozů Y (k vidění např. zde) bylo pískání, které způsobovalo tření sběrače pro vnitřní osvětlení o nápravy. Postupně jsem rozebral podvozky, nápravy a hroty vyčistil, stejně tak plastové misky pro uložení hrotů. Nakonec jsem hroty lehce promazal papírovým kapesníkem namočeným v oleji. Některé nákladní podvozky již měly provedenu úpravu hrotového uložení náprav a do plastových misek byly vloženy a v podvozku uchyceny kovové vložky.

  - nejnovější vozy Tillig mají hrotové uložení náprav vyřešeno trochu jinak. Plastové misky v pojezdu vozu jsou nahrazeny plíškem tvaru U u každé nápravy. Jízdní vlastnosti výborné, opotřebení minimální. Na tento způsob hrotového uložení náprav používají i jiní výrobci, např. tuzemská firma LOCO.

  - další, převážně novější modely např. od firem ROCO, PMT jezdily bez problémů. To se nedalo říci o dalších tuzemských modelech různých výrobců, které jsou k vidění v tomto vlaku. Velkým nedostatkem je pevné připevnění BTTB spřáhla na podvozek vozu. Stačí, aby spřáhlo nebylo upevněno přesně v ose podvozku a takový vůz na výhybkých vykolejoval. Tažné síly, které v tomto případě jsou přenášeny přes podvozek, mu nedávaly možnost přizpůsobit se vedení koleje. Podobné uchycení spřáhla na podvozku používá i TT-club, ale upevnění není pevné a podvozek má vůči spřáhlu vůli. Navíc do budoucna vyvstává problém, jak osadit nová spřáhla Tillig?

  - u lokomotiv jsem se staršími modely ještě více nespokojen než u vozů. Bohužel převážnou část lokomotiv tvoří modely BTTB od 70. let a všechny mají stejnou nectnost. Nevhodný třípolový motor s tuhými převody, který nedovoluje jízdu krokem a mosazná kola, které na sebe nabalují prach z kolejí a navíc nejsou vycentrována. Některé lokomotivy nedodržují přesně rozchod, což se na výhybkých projevovalo škrtáním okolku o jazyk výhybky nebo svíráním okolku v přídržnicích. Tento jev byl dobře viditelný při velmi pomalé lokomotivy. Rozhodně se vyplatí pořídit novější modely, třebaže je cena některých modelů značná. Požitek z jízdy bude odměnou. Do provozu jsem nasadil od firmy PIKO Taurusy, pro nákladní vlaky silnější lokomotivy od ROCO a pomalu začínám doplňovat vozový park od Tilligu. Na modelu lokotraktoru v barvách Viamont je dobře vidět, že si i přes svou malou adhezní sílu poradí na rovině s několika vozy od firmy ROCO. Díky upraveným srdcovkám výhybek nemá tato lokomotiva problém se sjízdností trati. Nové lokomotivy vylepšují požitek z jízdy dalšími vlastnostmi v porovnání s původními BTTB lokomotivami - velmi tichý chod motorku a převodů, jeden nebo více setrvačníků zlepšujících plynulost jízdy a v neposlední řadě modelový vzhled na odpovídající technologické úrovni.

  Pár poznámek k vlastní trati. K čištění kolejí používám čistící vůz ROCO, k vidění hned za lokomotivou zde nebo v sólo jízdě zde. Zatím jsem nepotřeboval čistit koleje jiným způsobem. Pro oblouky trati platí doporučení, že poloměr žádného oblouku není dostatečně veliký, aby nemohl být ještě větší. Např. tento oblouk v tunelu u skrytého nádraží vypadá na pohled hrozně, přitom má poloměr 396mm, bylo použito standardního prodávaného podloží a je nejmenší na hlavní trati. Na viditelné části kolejiště u nádraží jsou oblouky o daleko větším poloměru. Pracná úprava srdcovek všech výhybek se vyplatila, ani starší BTTB lokomotivy neměly problémy se sjízdností.

  Jako pozitivní hodnotím rozhodnutí stavět nádraží o maximálních užitných délkách kolejí tak, aby se v případě dvojkolejné trati do nádraží vešel aspoň rychlík se sedmi vozy typu Y. Výsledek je viditelný zde při křižování rychlíku s osobním vlakem. Pochopitelně patřičně dělkově dimenzovány musí být i koleje skrytého nádraží.



Výrobci modelů ve velikosti TT:

Tillig  stránky hlavního výrobce v modelové velikosti TT

Roco  výrobce několika typů lokomotiv a nákladních vozů v modelové velikosti TT

PIKO  v kategorii Hobby TT vyrábí sérii elektrických lokomotiv Taurus a motorových Herkules

PMT  vyrábí lokomotivy a nákladní vozy několika málo typů

Loco  tuzemský výrobce převážně nákladních vozů, souprav pracovních vlaků a osobních vozů

Další informační zdroje:

www.parostroj.net  při zmiňované výměně dvojkolí s plastovými koly za novější kovová jsem podle typu každého vozu osazoval dvojkolí s průměry 7.7, 8.0 nebo 8.3 mm.


foto_01.jpg
foto_01
foto_02.jpg
foto_02
foto_03.jpg
foto_03
foto_04.jpg
foto_04
foto_05.jpg
foto_05
foto_06.jpg
foto_06
foto_07.jpg
foto_07
foto_08.jpg
foto_08
foto_09.jpg
foto_09
foto_10.jpg
foto_10
foto_11.jpg
foto_11
foto_12.jpg
foto_12
foto_13.jpg
foto_13
foto_14.jpg
foto_14
foto_15.jpg
foto_15
foto_16.jpg
foto_16
foto_17.jpg
foto_17
foto_18.jpg
foto_18
foto_19.jpg
foto_19
foto_20.jpg
foto_20
foto_21.jpg
foto_21
foto_22.jpg
foto_22
foto_23.jpg
foto_23
foto_24.jpg
foto_24
foto_25.jpg
foto_25
foto_26.jpg
foto_26
foto_27.jpg
foto_27
foto_28.jpg
foto_28
foto_29.jpg
foto_29
foto_30.jpg
foto_30
foto_31.jpg
foto_31
foto_32.jpg
foto_32
foto_33.jpg
foto_33
foto_34.jpg
foto_34
foto_35.jpg
foto_35
foto_36.jpg
foto_36
foto_37.jpg
foto_37

WebArchiv WebArchiv


WebArchiv - archiv českého webu

Licence Licence


Licence Creative Commons

Licence Kontakt


@vlacky.com

Info Info

  • Aktualizováno: 20.10.2008
  • Celkem přečteno: 308637x
  • Naposledy: dnes v 07:09

Datové zdroje Datové zdroje


Datový zdroj YouTube
Datový zdroj PeerTube

Ikona webu Ikona webu


ikona webu

Kooperace Kooperace


partnerský web www.TTkatalog.cz partnerský web www.MaleModely.cz

Reportáž Poslední navštívené reportáže